اثرات سایز جمعیت کلنی و تغذیه تکمیلی بر میزان جمع آوری گرده


مطلبی که خدمت دوستان ارائه می گردد با موضوع آنالیز اثرات سایز جمعیت کلنی و تغذیه تکمیلی بر میزان جمع آوری گرده در کلنی های زنبورعسل است،  که توسط محققین کشور برزیل انجام شده و نتایج آن در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است

در طول بیست سال گذشته تقاضا برای گرده در کشورهای مختلف جهان مانند آمریکا، انگلیس، آلمان افزایش یافته، که عمده دلیل آن مصرف انسانی گرده است. امروزه استفاده از گرده در پیشگیری و درمان بیماریهای انسانی و همچنین بهبود عملکرد ورزشکاران، توسعه یافته است.در حال حاضر در دنیا بیش از ۱۵۰۰ تن گرده تولید می شود، که عمده آن در کشورهای اسپانیا، چین، استرالیا، آرژانتین و برزیل است.

در خصوص ارتباط بین اندازه جمعیت کلنی و تولید گرده در کلنی های زنبورعسل، تحقیقات کمی انجام شده است. یکی از این تحقیقات در سال ۱۹۹۴ انجام شده و مشخص کرده که نسبت زنبورهای چراگر گرده در کلنی های با جمعیت کوچکتر بیشتر از کلنی های بزرگتر بوده است، و دلیل آن را نیاز بیشتر کلنی های کوچکتر برای گرده جهت توسعه جمعیت و رسیدن به زمستان گذرانی هست.

در تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۳ مشخص گردیده که مقدار نوزادان و مقدار گرده جمع آوری شده و اندازه جمعیت کلنی با هم ارتباط مثبتی دارند.سیستم تنظیم چراگری گرده در کلنی های زنبورعسل پیچیده است و تئوری های مختلفی در اين خصوص ارائه شده است.

تعداد زنبورهایی که چراگری گرده را انجام می دهند تحت تأثیر مقدار لاروها و فرمون های مرتبط با آنها هست. محرک های دیگری نیز داخل کندو بر میزان جمع آوری گرده ثاثیر گذار هستند مانند میزان گرده ذخیره شده در کلنی، که تاثیر منفی با میزان گرده جمع آوری شده دارد. همچنین ژنتیک زنبورعسل نیز بر این صفت تاثیر گذار است.

فاکتورهای دیگری در خارج کلنی مانند مقدار منابع غذایی در دسترس، کیفیت منابع غذایی، جریان شهد در منطقه بر میزان جمع آوری گرده موثر هستند
در مقابل تغذیه تکمیلی با کربوهیدراتها ، استفاده از مکمل ها و جانشین های گرده تاثیر منفی بر جمع آوری گرده داشته است. البته در مطالعات مختلف نتایج گوناگونی در این خصوص گزارش شده است.

نتایج این تحقیق نشان داد که بین اندازه جمعیت و میزان جمع آوری گرده ارتباط وجود دارد و کلنی های با اندازه ۱۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ جمعیت بهترین تولید گرده را داشته اند.همچنین در این تحقیق مشخص گردید که تغذیه کلنی ها با کربوهیدراتها(شربت) باعث بهبود جمع آوری گرده شده است.  
در این تحقیق مشخص گردید که استفاده از مکمل ها و جانشین های گرده در زمان جمع آوری گرده، باعث کاهش میزان گرده جمع آوری شده میگردد

منبع : مهندس اسماعیل غفوری